Saturday, December 13, 2008

Aku ndak suka keadaan ini ..


Keadaan ini sudah lama berakar umbi sejak aku kecil lagi…


Waktu kecil aku ingatkan ia hanyalah dodoian sebelum aku tidur..


Suara2 mengalunkan bahasa yang aku mungkin dengar dari dalam perut mama lagi..


Mengumpat *!@$%&*...


Mengkali sudah menjadi kebiasaan atau genetic turun temurun..


Atau budaya, kalau ndak dibuat ndak syoklah hidup tu kunun..


Dan ejen2 syaitan yang giat mengipas dan menambah minyak marah..


Aku pun kadang2 secara separa sedar atau tgh marah akan termengumpat juga..


Beristighfar banyak2..


Sebab banyak kali sudah aku ditunjukkan oleh Tuhan..segala kata2 burukku terhempap jatuh ke atas kepalaku semula .Semuanya balik kepada hidup aku juga..


Aku bukannya orang yang alim warak,tetapi aku mau berubah..(insyallah doakan aku, aku ndak mau cakap besar..)


Aku ada terbaca kata2 hikmah, tetapi aku lupa sumbernya, kata2 sahabat nabi..


“Orang yang warak, beriman dan takut kepada PenciptaNya, seperti orang yang sedang sakit tenat… dia hanya akan sibuk memerhatikan penyakitnya, dan tidak akan sibuk memerhatikan sakit orang sekeliling”


Pemahaman aku, orang alim ni tidaklah sibuk2 mau mencari kesalahan orang lain, dan sibuk menjaja cerita2 keburukan orang lain, sebab dia sedar diri … dirinya sendiri pun banyak dosa dan cacat cela. Di mana dia sibuk berdoa minta diampunkan dosanya, memperbaiki amalannya, dan bertaubat kepadaNya.. jikalau pun dia ternampak keburukan orang lain, dia tidak terus mau menjaja atau mengumpat memaki hamun sesuka hatinya, mengkondem orang.


Kalau nampak ada yang tidak baik, kita berdoalah supaya orang itu berubah. Sebab apabila kita doakan yang baik2 kepada orang lain, dan Allah mengabulkan doa kita itu. Kita pun akan mendapat kebaikan dari doa itu.


Kebetulan selepas menaip entry ni, aku terbaca buku ni, 'Penenang Jiwa ; Pengubatan & Rawatannya' Terjemahan kitab Mukashafah Al Qulub.Mukasurat 88,


Rasulullah SAW bersabda:

"Takutlah ghibah. Ia lebih buruk dari zina. Lelaki berzina lalu taubat,Allah menerima taubatnya. Sedangkan Allah tidak mengampuni orang yang ghibah sebelum orang yang diumpat memaafkannya."

12 comments:

Tujuh Kaki Dalam said...

inilah benda yang paling merugikan di akhirat nanti.

kita nasihati.

kata mereka.

ini bukan mengumpat.ini perkara betul.

aduh.

terserlah kejahilan.

yg betul itulah ngumpat.

yg tak betul itu fitnah.

kan kan?

UnaChenta said...

TKD,
"Ini bukan mengumpat, ini perkara betul"

Jawapan yg universal..kdg2 aku pun terikut coppy paste ini jawapan..

Ummu Solehah Muhammad said...

betul una, mengumpat ni ibarat makan daging orh yg kita umpat tu, nauzubillah. tak mao la, weeek..

smg kita di jauhkan :)

UnaChenta said...

Solehah :),
Iya, mudah2an dijauhkanlah..
Tapi aku ni kdg2 klu x sedar, termengumpat jgak..haihh..

Tujuh Kaki Dalam said...

dan lagi nanti di akhirat habes segala pahala kita kena kat org yg kita ngumpat.

tak ke ruuuuuuuuuuuuuugi tuuu!!

bila pahala dah takde, dosa2 mereka plak kita dapat!

arghh!!

giler ruuuuuuggii siut!

yoshz said...

insaf aku. rasa cam nak tutup blog. bagus entri ni.

Ummu Solehah Muhammad said...

alamak yoshz, tak kan smpai nak tutup blog. jadikan blog media dakwah utk menyampai kan dan memperingati kawan2 :)

UnaChenta said...

TKD,
uii..ruuugiiinyaaa...
Insap haku!..

Yoshz,
adui, jgn plak ko tutup blok kelapa sawitmu..

Nanti di mana Panda2, papapanda mau tunjuk glamer..

Solehah,
Ya, setuju 101%!

matadore said...

ngee
jwpn yg sering diterima oleh sy

bagaimana mahu jwb smula?

'yg btl itu ngumpat,
yg slh itu fitnah?'
cam best jek.
ngaha

Tujuh Kaki Dalam said...

salam una.

semoga Allah permudahkan urusanmu.

semoga beroleh kesembuhan dariNya untuk ibumu una.

amin.

Ummu Solehah Muhammad said...

una.... update!

UnaChenta said...

Matadore,
Aku pun nak pakai jawapan TKD tu kalau jmpa siapa2 yang ckp " Ini bkn Mengumpat ini betul"

YG betul itulah ngumpat
Yg x betul fitnah!..

ntah apa reaksi dorg nanti?..hehe

TKD,
Terima kasih mendoakan keselamatan ibu saya..really appreciate it :)

Solehah,
aku dah updated Tag dri Leha.
terima kasih sebab sudi mentag! mwahaha..:)

Saturday, December 13, 2008

Aku ndak suka keadaan ini ..


Keadaan ini sudah lama berakar umbi sejak aku kecil lagi…


Waktu kecil aku ingatkan ia hanyalah dodoian sebelum aku tidur..


Suara2 mengalunkan bahasa yang aku mungkin dengar dari dalam perut mama lagi..


Mengumpat *!@$%&*...


Mengkali sudah menjadi kebiasaan atau genetic turun temurun..


Atau budaya, kalau ndak dibuat ndak syoklah hidup tu kunun..


Dan ejen2 syaitan yang giat mengipas dan menambah minyak marah..


Aku pun kadang2 secara separa sedar atau tgh marah akan termengumpat juga..


Beristighfar banyak2..


Sebab banyak kali sudah aku ditunjukkan oleh Tuhan..segala kata2 burukku terhempap jatuh ke atas kepalaku semula .Semuanya balik kepada hidup aku juga..


Aku bukannya orang yang alim warak,tetapi aku mau berubah..(insyallah doakan aku, aku ndak mau cakap besar..)


Aku ada terbaca kata2 hikmah, tetapi aku lupa sumbernya, kata2 sahabat nabi..


“Orang yang warak, beriman dan takut kepada PenciptaNya, seperti orang yang sedang sakit tenat… dia hanya akan sibuk memerhatikan penyakitnya, dan tidak akan sibuk memerhatikan sakit orang sekeliling”


Pemahaman aku, orang alim ni tidaklah sibuk2 mau mencari kesalahan orang lain, dan sibuk menjaja cerita2 keburukan orang lain, sebab dia sedar diri … dirinya sendiri pun banyak dosa dan cacat cela. Di mana dia sibuk berdoa minta diampunkan dosanya, memperbaiki amalannya, dan bertaubat kepadaNya.. jikalau pun dia ternampak keburukan orang lain, dia tidak terus mau menjaja atau mengumpat memaki hamun sesuka hatinya, mengkondem orang.


Kalau nampak ada yang tidak baik, kita berdoalah supaya orang itu berubah. Sebab apabila kita doakan yang baik2 kepada orang lain, dan Allah mengabulkan doa kita itu. Kita pun akan mendapat kebaikan dari doa itu.


Kebetulan selepas menaip entry ni, aku terbaca buku ni, 'Penenang Jiwa ; Pengubatan & Rawatannya' Terjemahan kitab Mukashafah Al Qulub.Mukasurat 88,


Rasulullah SAW bersabda:

"Takutlah ghibah. Ia lebih buruk dari zina. Lelaki berzina lalu taubat,Allah menerima taubatnya. Sedangkan Allah tidak mengampuni orang yang ghibah sebelum orang yang diumpat memaafkannya."

12 comments:

Tujuh Kaki Dalam said...

inilah benda yang paling merugikan di akhirat nanti.

kita nasihati.

kata mereka.

ini bukan mengumpat.ini perkara betul.

aduh.

terserlah kejahilan.

yg betul itulah ngumpat.

yg tak betul itu fitnah.

kan kan?

UnaChenta said...

TKD,
"Ini bukan mengumpat, ini perkara betul"

Jawapan yg universal..kdg2 aku pun terikut coppy paste ini jawapan..

Ummu Solehah Muhammad said...

betul una, mengumpat ni ibarat makan daging orh yg kita umpat tu, nauzubillah. tak mao la, weeek..

smg kita di jauhkan :)

UnaChenta said...

Solehah :),
Iya, mudah2an dijauhkanlah..
Tapi aku ni kdg2 klu x sedar, termengumpat jgak..haihh..

Tujuh Kaki Dalam said...

dan lagi nanti di akhirat habes segala pahala kita kena kat org yg kita ngumpat.

tak ke ruuuuuuuuuuuuuugi tuuu!!

bila pahala dah takde, dosa2 mereka plak kita dapat!

arghh!!

giler ruuuuuuggii siut!

yoshz said...

insaf aku. rasa cam nak tutup blog. bagus entri ni.

Ummu Solehah Muhammad said...

alamak yoshz, tak kan smpai nak tutup blog. jadikan blog media dakwah utk menyampai kan dan memperingati kawan2 :)

UnaChenta said...

TKD,
uii..ruuugiiinyaaa...
Insap haku!..

Yoshz,
adui, jgn plak ko tutup blok kelapa sawitmu..

Nanti di mana Panda2, papapanda mau tunjuk glamer..

Solehah,
Ya, setuju 101%!

matadore said...

ngee
jwpn yg sering diterima oleh sy

bagaimana mahu jwb smula?

'yg btl itu ngumpat,
yg slh itu fitnah?'
cam best jek.
ngaha

Tujuh Kaki Dalam said...

salam una.

semoga Allah permudahkan urusanmu.

semoga beroleh kesembuhan dariNya untuk ibumu una.

amin.

Ummu Solehah Muhammad said...

una.... update!

UnaChenta said...

Matadore,
Aku pun nak pakai jawapan TKD tu kalau jmpa siapa2 yang ckp " Ini bkn Mengumpat ini betul"

YG betul itulah ngumpat
Yg x betul fitnah!..

ntah apa reaksi dorg nanti?..hehe

TKD,
Terima kasih mendoakan keselamatan ibu saya..really appreciate it :)

Solehah,
aku dah updated Tag dri Leha.
terima kasih sebab sudi mentag! mwahaha..:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails